sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Kuulemisen hienous

Kuulemisen hienous


OverBoostin treenikämppä on aika pieni. Meillä on käytännössä yksi pieni huone käytössä, jossa luukutamme rockia - täysillä. Opettelin reilu vuosi sitten juurikin tämän vuoksi laulamaan korvatulppien kanssa, melutaso kävi helposti todella korkeaksi enkä halunnut vaurioittaa kuuloani tieten tahtoen.

Korvatulppien kanssa laulamiseni muuttui täysin: en enää kuullut kitaraa ja bassoa samalla tavalla kuin aikaisemmin ja nuotissa laulamisesta tuli vaativaa. Biisiin uppoutuminen ei ollut enää mahdollista, koska minun piti koko ajan keskittyä kuuntelemaan virettäni. Luulin, että en vain enää kuule yhtä tarkasti ja tätä se tulee jatkossa aina olemaan. Onneksi olin väärässä :)

Aloin miettiä korvamonitorin hankkimista kesällä HillBilly 2015 -keikan jälkeen. Olimme lämppäämässä Steve'n'Seagulls -bändiä ja kiinnitin huomiota siihen, että jokaisella heistä oli korvamonitorit käytössä. Itse olin aina käyttänyt keikalla kulmamonitoria, joka käytännössä sitoi minut pysymään aikalailla paikallani, koska jopa metrinkin liikkuminen hävitti monitorista kuuluvan äänen melkein kokonaan. Monitorista siis kuuluu oma lauluni ja minulle tärkeä elementti eli basso. Myös kitaran olen aina halunnut monitoriin, mutta basso on minulle tärkeämpi pohja lähteä rakentamaan laulua biisin päälle.

Mutta ne korvamonitorit. Korvaan laitetaan korvatulppa, johon on liitetty kuuloke. Langattomassa korvamonitorissa kuulokejohto kytketään vyötäröllä, taskussa tms. pidettävään vastaanottimeen. Eli kuuluvuus on koko ajan hyvä, kun vain napit pysyvät korvissa :) Jos laitevalmistajalta ei löydy sopivan kokoisia tulppia, niitä voi teetättää oman korvan mukaan. Minulla sattuu olemaan pienet korvat eli pienimmällä mahdollisella tuppelolla minulla pysyy napit tiukasti paikoillaan :)

Korvamonitorien etuna keikkakäytössä on lavalla äänenpaineen laskeminen. Tämä helpottaa salimiksauksen tekemistä, suojaa esiintyjien sekä yleisön kuuloa ja parantaa haluttujen instrumenttien / laulujen kuulumista samalla poistaen kierto-ongelmia. Päätin ottaa härkää sarvista ja hankkia korvamonitorin itselleni, vaikka en ollut ikinä aikaisemmin testannutkaan vastaavaa laitetta.






Tilasin Thomannilta LD Systems MEI1000 G2 -korvamonitorin.Tämä korvamonitori on hinta-laatu -suhteeltaan omien kokemusteni perusteella erinomainen! Ja toimii niillä taajuusalueilla, joita Suomessa saa ilman erillislupia käyttää. Muutamalla sadalla eurolla tämä kapistus minulle tuli ja heti ensimmäisten treenien aikana laulamisen helppous palasi! Ihanaa oli huomata myös treeninauhoituksista, että vire on ja pysyy, vaikka sitä ei tarvinnut kertaakaan miettiä :) Lisäksi nyt voin laulaa säästäen ääntäni, kun olen koko ajan kartalla äänenkäytöstä, volyymitasosta ja ennen kaikkea kuulen itseni jopa hiljaa laulaessa. Vastaanottimessa on oma äänenvoimakkuuden säädin, eli pystyn kesken treenien itse säätämään äänenvoimakkuutta tarpeen mukaan. En malta odottaa ensimmäistä keikkaa tällä setillä!

Suosittelen kaikille laulajille lämpimästi korvamonitoriin investoimista, mikäli yhtään enemmän treenaat tai keikkailet. Olen tähän hankintaani todella tyytyväinen!

Otetaan loppukevennyksenä videopätkä, jossa testaan suhteellisen absoluuttista sävelkorvaani.. Niin, pidetään kuulostamme huolta, eikös vaan :)



<3:lla HanDe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti